Norma ISO 9001:2008 međunarodno je priznata norma uvedena od Međunarodne organizacija za standardizaciju (ISO) za sustave upravljanja kvalitetom. Uspostava, primjena, certificiranje i stalno poboljšanje sustava upravljanja kvalitetom prema zahtjevima normi iz obitelji ISO 9001 danas se koristi u cijelom svijetu i primjenjuje na sve vrste proizvodnih, uslužnih i upravnih organizacija bez obzira na njihovu veličinu i vrstu djelatnosti.
Obuhvaća osnovne procese unutar organizacije (prodaja, razvoj, nabava, proizvodnja/pružanje usluga, poboljšavanje, …), osiguravajući kroz sljedeće radnje da su ovi procesi vođeni u nadziranim uvjetima:
Uspješno implementiran sustav upravljanja kvalitetom prema normi ISO 9001:2008 i poslovanje u skladu sa zahtjevima ove norme je opće prihvaćen način rada kojim osiguravamo sadašnjim i budućim kupcima (investitorima) ili partnerima očekivanu kvalitetu proizvoda ili usluga.
Dugoročna uspješnost organizacije ne ovisi primarno o kvaliteti proizvoda, kapacitetima njihovih resursa ili o trenutnim poslovnim rezultatima. Jamstvo dugoročne kvalitete leži u sustavnom pristupu upravljanju.
Qualitymanagement sistem (QMS) je sustav upravljanja kvalitetom propisan međunarodnom normom ISO 9001.
ISO 9001 certifikat je potvrda primjene sustava upravljanja kvalitetom u skladu sa međunarodnom normom, a izdaje se od akreditirane certifikacijske kuće. Takav certifikat priznat je u cijelom svijetu.
Krajem 2006. godine norma ISO 9001:2000 bila je prisutna u 170 zemalja, a prema kojoj je bilo ukupno certificirano preko 850.000 organizacija iz svih područja djelatnosti.
2008. godine ISO je objavio novo izdanje norme. U normi ISO 9001:2008 nema bitnih promjena u sadržaju norme u odnosu na prethodno izdanje ISO 9001:2000. Svi osnovni zahtjevi su ostali nepromijenjeni. Poboljšanja se odnose na uvođenje novog pojma “outsourcing” i njegovo implementiranje u sustav upravljanja kvalitetom. Veći se značaj daje članu uprave koji je odgovoran za praćenje sustava upravljanja kvalitetom.
Ova međunarodna norma promovira usvajanje procesnog pristupa pri razvoju, implementaciji i poboljšavanju djelotvornosti sustava upravljanja kvalitetom, kako bi se povećalo zadovoljstvo kupca ispunjavanjem kupčevih zahtjeva.
Certifikatom ISO 9001:2008 dokazujete:
Sustavnim upravljanjem kvalitetom postižete unutrašnja poboljšanja:
U Hrvatskoj je do danas certificirano preko 2500 tvrtki i ustanova od strane 13 certifikacijskih kuća. Ministarstvo gospodarstva, rada i poduzetništva redovito odobrava nepovratna financijska sredstva za sufinanciranje troškova uvođenja i certificiranja sustava upravljanja kvalitetom prema normi ISO 9001.